Černočerný objekt působí proti horizontu nerušivě. (Foto: Virginia Hamrick Photography) Zobrazit fotky zobrazit 9 fotek

Jak vypadá loňský šampion oceněný americkou architektonickou MasterPrize, konkrétně v kategorii malých staveb? I když je v okolní krajině skoro k přehlédnutí, dojem zanechává hluboký.

Malý projekt, který udělal velký rozruch. Zhruba tak se dá postihnout samostatně stojící objekt, který je volnou součástí farmy Bundoran, nacházející se podhůří virginských Blue Ridge Mountains. Malý dům s rozlohou užitné plochy lehce přesahující padesát metrů čtverečních slouží jako hudební zkušebna pro bubeníka a umělecký ateliér. Oba majitelé, manželé, se pochopitelně v užívání střídají. Proč si ale něco takového nechali postavit?

Disponuje výhledem na úbočí hor, je obklopen lesem a pastvinou. (Foto: Virginia Hamrick Photography)
Disponuje výhledem na úbočí hor, je obklopen lesem a pastvinou. (Foto: Virginia Hamrick Photography)
Vybrat tu nejlepší lokaci k umístění z celých 33 akrů pozemku nebylo jen tak. (Foto: Virginia Hamrick Photography)
Vybrat tu nejlepší lokaci k umístění z celých 33 akrů pozemku nebylo jen tak. (Foto: Virginia Hamrick Photography)
Objekt svou vnější jednoduchostí čerpá inspiraci ze skandinávských stodol. (Foto: Virginia Hamrick Photography)
Objekt svou vnější jednoduchostí čerpá inspiraci ze skandinávských stodol. (Foto: Virginia Hamrick Photography)
Světlý interiér příjemně překvapí. (Foto: Virginia Hamrick Photography)
Světlý interiér příjemně překvapí. (Foto: Virginia Hamrick Photography)

Jinde to prostě nešlo

Jen o kus od černavé kontury ateliéru, který svým profilem připomíná stodolu, se nachází vlastní dům. Jde o rekonstruovaný objekt farmy z 18. století. Tam oba majitelé pospolu žijí. Tento dům ale nemohli, kvůli památkové ochraně, dále rozšiřovat přístavbami. A tak si místo pro svá hobby nechali vytvořit o kousek dál. Vlastně o docela hodný kus, protože jakákoli nová volně stojící stavba musela být umístěna v rámci limitů zastavitelné plochy definovaných architektonickými směrnicemi.

Vybrat to správné místo bylo těžší, než by se zdálo. Sice tu bylo k vybírání z 33 akrů pozemků, ale ani jeden z majitelů si nepřál, aby novostavba nějak výrazně narušila výhledy do krajiny. Nakonec zvolili místo v nejvyšším bodu pozemku, s možností dalekých výhledů na hory na severu, obklopeném pastvinami. Architekti se tu nesnažili budovat nic nápadného, vytvářeli jen jednoduchou minimalistickou, hranolovou formu. Která si inspiraci bere ze stodol skandinávského střihu.

Scénické pojetí ateliéru v krajině je harmonické. (Foto: Virginia Hamrick Photography)
Scénické pojetí ateliéru v krajině je harmonické. (Foto: Virginia Hamrick Photography)
Objekt je vystavěn nejen s ohledem na nenápadnost, ale i na udržitelnost. (Foto: Virginia Hamrick Photography)
Objekt je vystavěn nejen s ohledem na nenápadnost, ale i na udržitelnost. (Foto: Virginia Hamrick Photography)

Černá klame tělem

Skulpturální forma objektu je zdůrazněna použitím totožného systému opláštění na střeše a vnějších stěnách. Jakmile se člověk přiblíží na dosah, původně neproniknutelně tmavá geometrie se rozloží na jednotlivé dřevěné lamely (z mořeného topolového dřeva), a vnímání stavby se z dálky do blízka docela změní. Jak jde ale vidět, i z mála se tu podařilo udělat hodně, byť je barevná paleta omezena na minimum.

Dřevo je kvůli trvanlivosti tepelně ošetřeno. Systém opláštění je sekční a je navržen tak, aby byl v případě potřeby demontovatelný. Svislé lamely jsou připevněny k vodorovným latím, vyrovnaným na všech fasádách, střeše a vstupních dveřích. Za pečlivě propracovanými detaily a důsledně rozmístěnými dřevěnými lamelami se nachází černá hydroizolační fólie, se stabilizací vůči UV záření. A co je k vidění uvnitř?

Usazení ateliéru v lokalitě, černý bod se v krajině ztratí (Zdroj: Bushman Dreyfus Architects)
Usazení ateliéru v lokalitě, černý bod se v krajině ztratí (Zdroj: Bushman Dreyfus Architects)

Kvalita na prvním místě

Prvotní kontrast vychází z toho, že u černo-černého objektu je těžké předvídat objem uvnitř. A ten je – díky světlé barvě stěn – nad očekávání prostorný. Interiér je vybaven nastavitelným stropním kolejnicovým osvětlením a průchozí skříní. Velká okna osvětlují místnost ze tří stran a poskytují 270° výhled na okolní pastviny a hory, přičemž západní expozice jsou zastíněny přilehlými vzrostlými duby.

Půdorys ateliéru (Zdroj: Bushman Dreyfus Architects)
Půdorys ateliéru (Zdroj: Bushman Dreyfus Architects)

Jižní stěna kouzelného domku zůstala pevná. Jednak aby poskytovala soukromí od příjezdové cesty, a také proto, aby chránila místnost před přímým jižním sluncem. Ve své nenáročnosti i promyšlenosti umístění je to skutečně nevšední dílko. Tedy dílo, protože na metrech čtverečních tu skutečně nezáleží tolik, jako na kvalitě. A tou porotou oceněná stavba skutečně oplývá.

Materiály: Bushman Dreyfus Architects

Foto-kredit: Virginia Hamrick Photography