Pokud chceme vyrábět nebo distribuovat stavební výrobky, musíme zároveň zajistit prohlášení o shodě. Jaké kroky k získání prohlášení o shodě vedou a které dokumenty musíme zajistit? Jak dlouhá je doba od zahájení až po získání potřebného dokumentu? V oblasti kterých norem a pojmů se budeme pohybovat? Kdo nám zajistí vydání certifikátu? Na koho se můžeme obrátit, budeme-li potřebovat poradit?

Vyznat se ve všech předpisech České republiky a Evropské unie není v současnosti zrovna nejjednodušší - obzvláště v době změn legislativy, přístupů a vůbec pravidel, ve které se nacházíme. Výrobková certifikace je sice jasný pojem, který nám určuje specifické činnosti a žádosti, jejichž splnění vede k získání prohlášení o shodě. Celý proces ale může být dost náročný a na první pohled nejasný.

Kdy je prohlášení třeba?

Vydat k vyrobenému nebo distribuovanému výrobku prohlášení o shodě je povinností každého výrobce stavebních výrobků. Prohlášení o shodě musí mít prakticky všechny výrobky, které jsou na trh uvedené k prodeji. Tento dokument vypovídá o tom, že daný výrobek splňuje povinné vlastnosti, pevnost, kvalitu, parametry a podobně, které výrobkům přesně předepisují normy - ČSN (české normy) a EN (evropské normy).

Pokud vyrábíme nebo distribuujeme výrobek, kterému nejsou předepsány žádné zkoušky, přesto musíme prohlášení o shodě vystavit. Kupujícímu totiž bude sloužit jako informace, že se výrobce zabýval zkoumáním příslušných předpisů a vše je správně naplněno.

Proces …

Na začátku musíme zjistit, které předpisy pro zkoušení, příslušné normy nebo další dokumenty (např. technické předpisy ETAG) se týkají právě našeho výrobku. Často je třeba zajistit příslušnou dokumentaci a podrobit výrobek povinným zkouškám. Provádění těchto zkoušek většinou přísluší pověřené osobě ve zkušebnictví, která se označuje pojmem autorizovaná osoba. Autorizovaná osoba nám po splnění zkoušek na výrobek vystaví certifikát, na základě kterého (a dalších normou stanovených dokumentů) může výrobce vystavit prohlášení o shodě. Za tímto dokumentem se skrývá ještě příprava dalších materiálů - technických listů, bezpečnostních listů, výkresů, návodů k použití a k montáži a podobně.

U některých výrobků se setkáme i s žádostí na pravidelné zkoušky nebo systémové opatření například ve výrobě i v době po vystavení prohlášení o shodě.
Ilustrační foto (www.shutterstock.com)
Ilustrační foto (www.shutterstock.com)

S jak dlouhou dobou počítat?

Samozřejmě se požadavky liší výrobek od výrobku. Minimální doba je přibližně jeden měsíc, většinou bychom ale měli počítat s dobou 2-3 měsíce, během kterých budou provedené zkoušky a zajištěna dokumentace. Mnohem náročnější podmínky obnáší například zkoušení zateplovacích systémů, které se může pohybovat až kolem jednoho roku.

Pro rady k odborníkovi …

Pokud se v této oblasti neorientujeme, nebo ani nemáme čas a příležitost řešit veškerou dokumentaci, komunikaci s autorizovanou osobou atd., máme možnost se obrátit na odborníka, který nám s prohlášením o shodě pomůže. Službu si dokonce můžeme objednat ´na klíč,´ což zahrnuje komplexní servis přípravy dokumentů a zajištění všech potřebných zkoušek až po zpracování prohlášení o shodě v odpovídající formě. Odpadne nám tak mnoho zjišťování a náročného vyřizování, ale zbavíme se i rizika nesprávného provedení úkonů nebo nesprávného znění dokumentů. Nedodržení průběhu získávání certifikátu nebo neodpovídající znění dokumentů nás může později ohrozit například ve formě vysoké pokuty.

V této oblasti se rozhodně nevyplatí riskovat. Proto doporučujeme – ušetřete si nervy i peníze a obraťte se na odborníka, který s vámi všechny potřebné kroky prokonzultuje.