První vlak projel tunelem 15. prosince 2021 (Zdroj: STAVBA ROKU) Zobrazit fotky zobrazit 9 fotek

Železniční tunel Milochov na trati Púchov–Žilina byl na galavečeru v pražském Rudolfinu vyhlášen 24. listopadu Nadací pro rozvoj architektury a stavitelství jako Zahraniční stavba roku 2023. Porota tak ocenila modernizaci 19 kilometrů dlouhého úseku trati Púchov – Považská Teplá a především pak jeden ze dvou tunelů tohoto projektu. Na výstavbě se podílely společnosti Doprastav, Subterra, TSS Grade a Elektrizace železnic Praha. Generálním projektantem stavby byla firma REMING CONSULT a.s..

Nejvyšší investice v historii samostatných slovenských železnic, tunely se stavěly 2

Modernizace trati a výstavba tunelů jsou nejvyšší investicí v historii samostatných slovenských železnic. Jednotubusový dvoukolejný tunel Milochov dlouhý 1 861 metrů (budován v letech 2017 až 2021) se stal spolu s tunelem Diel a mostem před vodní nádrž Nosice nejsložitější součástí projektu. Cílem projektu bylo napřímení trati vedoucí údolím řeky Váh. 

Ražby Novou rakouskou tunelovací metodou byly velice komplikované. (Zdroj: STAVBA ROKU)
Ražby Novou rakouskou tunelovací metodou byly velice komplikované. (Zdroj: STAVBA ROKU)

Ražba tunelu Milochov začala v lednu 2018

Práce na tunelu byly zahájené v květnu 2017 a samotné ražby pod vrchem Stavná z východního portálu začaly v lednu 2018. Projekt ale musel být kvůli geologickým podmínkám upravován a výstavba se proto časově protáhla. Ke slavnostní prorážce pak došlo v září 2020 a betonáže následně pokračovaly až do srpna 2021. Kromě rozsáhlých terénních úprav obou portálů (vstupů do tunelu) je součástí tunelu také úniková štola dlouhá 266 metrů.

Železniční trať s tunelem Milochov prochází údolím Váhu. (Zdroj: STAVBA ROKU)
Železniční trať s tunelem Milochov prochází údolím Váhu. (Zdroj: STAVBA ROKU)

Že se na Slovensku tunely stavět dají, i když se nestaví příliš často, stavebníci jednoznačně prokázali. Na výstavbě tunelu Milochov se podílely tři divize společnosti Subterra. Divize 1 realizovala ražby a betonáže, divize 3 stavbu koordinovala a divize 4 dodávala osvětlení tunelu a další technologické vybavení. Zavedená značka Subterra se v současnosti účastní například modernizace železničního uzlu Žilina, ale i dalších staveb.

Východní portál nese název tunelu a rok jeho dokončení. (Zdroj: STAVBA ROKU)
Východní portál nese název tunelu a rok jeho dokončení. (Zdroj: STAVBA ROKU)

Za poslední roky pouze 2 nové slovenské železniční tunely

V nedávné době byly na Slovensku realizovány pouze dva železniční tunely – tunel Diel a tunel Milochov. A oba tyto tunely jsou právě součástí modernizace železniční tratě Púchov – Žilina. Trať byla navržena pro rychlost do 160 km/h. Konkrétně oceněný tunel Milochov se skládá ze čtyř hlavních stavebních objektů – z východního portálu, západního portálu, únikové štoly a tunelové trouby. Trať prochází tunelem ve dvou pravých směrových obloucích o poloměrech 1550 m, respektive 1425 m.

Výsledek stál za námahu a ocenění si zaslouží

Ražba tunelu byla navržená podle zásad NRTM. V závislosti na interpretaci výsledků inženýrskogeologického průzkumu bylo v zadávací projektové dokumentaci navrženo celkem pět technologických tříd výrubu (třídy II, III, IV, Va a Vb) a způsob ražby byl navržen jako konvenční – cyklický, se strojním rozpojováním horniny. V tvrdších horninách pak byly prováděny trhací práce. Teoretický profil výrubu je v dosud realizovaných technologických třídách v rozmezí 135 m2 (profil v úskoku za návrtnými body mikropilotového deštníku) až 160 m2 (rozšíření profilu pro návrtné body mikropilotového deštníku).

Součástí západní portálu byly rozsáhlé terénní úpravy včetně stabilizace svahu. (Zdroj: STAVBA ROKU)
Součástí západní portálu byly rozsáhlé terénní úpravy včetně stabilizace svahu. (Zdroj: STAVBA ROKU)

Modernizace železničního úseku Púchov – Považská Teplá je skutečně největší investicí v historii samostatných slovenských železnic a zároveň i nejnáročnější železniční stavbou v historii ŽSR. Tento technicky nejsložitější a zároveň nejkratší úsek na trati Bratislava – Žilina byl financován z Kohézního fondu Evropské unie v rámci Operačního programu Integrovaná infrastruktura (OPII) 2014 až 2020.

Náročné změny projektu zhotovitel technicky zvládl bez větších časových prodlev a bez vzniku mimořádných událostí. Pro firmu Subterra se přitom stal Tunel Milochov první tunelovou zakázkou na území SR. I přes mnoho úskalí výstavby se podařilo tunel prorazit a zrealizovat v požadovaných termínech a hlavně v požadované kvalitě.

Výstavba tunelu Milochov na trati Púchov - Žilina

  • Ulice: Nosické pole
  • Město: Púchov
  • Stát: Slovenská republika
  • Projektant: REMING CONSULT a.s.
  • Dodavatel: Združenie Nimnica, S u b t e r r a a.s., (dodavatel tunelu Milochov), Doprastav a.s, Elektrizace železnic Praha a.s., TSS GRADE a.s.
  • Přihlašovatel: S u b t e r r a a.s., (dodavatel tunelu Milochov), Doprastav a.s, Elektrizace železnic Praha a.s., TSS GRADE a.s.
  • Investor: Železnice Slovenskej republiky
Tunel Milochov - úniková štola (Zdroj: STAVBA ROKU)
Tunel Milochov - úniková štola (Zdroj: STAVBA ROKU)
Tunel Milochov - západní portál (Zdroj: STAVBA ROKU)
Tunel Milochov - západní portál (Zdroj: STAVBA ROKU)
Tunel Milochov - výstavba (Zdroj: STAVBA ROKU)
Tunel Milochov - výstavba (Zdroj: STAVBA ROKU)
Dokončený tubus tunelu Milochov (Zdroj: STAVBA ROKU)
Dokončený tubus tunelu Milochov (Zdroj: STAVBA ROKU)