Blízkost supermarketu Waitrose hýbe s cenami nemovitostí a naopak (Zdroj: Shutterstock) Zobrazit fotky zobrazit 9 fotek

Vžijte se do situace, kdy večer přijdete domů utahaní z práce, a k velkému zklamání svého kručícího žaludku zjišťujete, že lednička zeje prázdnotou. Ale vy si nezoufáte, protože od obchodu s potravinami vás nedělí kilometry, ale sotva desítky kroků. Paráda. A kolik že byste si chtěli za tenhle příjemný bonus v obslužnosti připlatit?

Realitní makléři jsou tvorové vnímaví a velmi rychle si povšimnou, když nějaká maličkost - třeba násilný skon předchozího majitele, vražedná koncentrace radonu, záplavová oblast anebo blízkost indiánského pohřebiště - zahýbe s cenou jimi nabízených nemovitostí. A zrovna blízkost obchodu s potravinami je jednou z těch pozitivních maličkostí, které se zájmem o nemovitost, ať už je to pozemek, byt či rovnou dům, hýbe. A pořádně.

Představuje se efekt Waitrose

Hodnotu nemovitostí sice ovlivňuje celé spektrum vybavenosti a obslužnosti v místě, ale nic tak významně, jako právě snadná dostupnost obchodu. Blízkost zastávky MHD, přítomnost ordinace zubního lékaře nebo školka v místě zkrátka už nemají takovou váhu. A čím prestižnější ta značka obchodu je, tím silnější je i ten očekávaný nárůst ceny nemovitosti. To je ve zkratce celý Waitrose effect.

Supermarket Waitrose (Zdroj: Shutterstock)
Supermarket Waitrose (Zdroj: Shutterstock)

Efekt získal své jméno podle řetězce britských supermarketů Waitrose. Tahle značka – ponejprv to bylo Waite, Rose & Taylor - se dočkala svého založení v roce 1904. A v průběhu následujících dekád si vydobyla reputaci sice navýsost kvalitního, byť drobet snobského obchodu. Bylo tu lepší a čerstvější zboží, poměrně dost pochoutek z dovozu, úslužnější personál. A celý ten sortiment byl o poznání dražší. Nebyla to zkrátka klasická sámoška.

Ve Waitrose mohl nakupovat jen ten, kdo na to měl. Proto byste také pobočky řetězce Waitrose marně hledali v nízkopříjmových předměstích a barákových dělnických koloniích. Supermarkety pro lepší klientelu se tradičně nacházely v lepších čtvrtích. A v jakémsi sebe-potvrzujícím cyklu jste mohli snadno identifikovat onu lepší čtvrť podle toho, že tamní obyvatelé to nemají do Waitrose daleko.

Ve Waitrose najdete jen to nejlepší zboží, ale připlatíte si (Zdroj: Shutterstock)
Ve Waitrose najdete jen to nejlepší zboží, ale připlatíte si (Zdroj: Shutterstock)

Tehdy ještě platilo, že movitost obyvatel čtvrti byla prekurzorem toho, že tam dříve nebo později otevře Waite, Rose & Taylor další pobočku svého řetězce. Jak podobných reprezentativních značek přibývalo, a lepšila se ekonomická situace, doznalo to postupně změn. Příčina předběhla důsledek, a samo otevření obchodu nějaké „lepší značky“ kolem sebe začalo automaticky utvářet cosi, jako čtvrť pro movitější obyvatele.

Obchůdek pro lepší klientelu

Poplatné to bylo a je hlavně Spojeným státům americkým. Když se dnes někde developeři pustí do výstavby rezidenční čtvrti, dost citelně usilují o to, aby tam nechyběla ani pobočka řetězce Whole Foods Market. Protože s příslibem blízkosti Whole Foods Market, který je bio-eko-ezo-veganský, nikdo nemůže pochybovat o tom, že celá ta čtvrť bude velmi „in“ a honosná.

Whole Foods Market (Zdroj: Shutterstock)
Whole Foods Market (Zdroj: Shutterstock)

A když Whole Foods souhlasně kývne? Cena nabízených bytů či domů rázem vyletí až ke hvězdám. O kolik? To samozřejmě záleží na konkrétní značce toho kterého obchodu. Už na to existuje pár ekonomických propočtů a studií, ale v Česku se do toho zatím experti nepustili. A tak si musíme vystačit s tím, co spočítali ve Velké Británii.

Blízkost obchodu Lidl zvýší hodnotu nemovitosti o 16% (Zdroj: Shutterstock)
Blízkost obchodu Lidl zvýší hodnotu nemovitosti o 16% (Zdroj: Shutterstock)

Když to vezmeme postupně: s obchody značky Iceland se u nás nesetkáme, ale v Británii dokáže jejich blízkost zvýšit hodnotu nemovitosti o třináct procent. Blízkost obchodu Lidl, který už je nám o cosi bližší, posune cenu nemovitosti o šestnáct procent. A Co-op uhraje sedmnáct. Pak už je to divočejší.

Mít to z domu kousek do prodejny Tesco uhraje 41 %, značka Londis udělá 42 %. Sainsbury´s, což už je trochu víc snobský obchůdek, pohne s cenou nemovitosti o 55 %. Marks and Spencer vytáhne cenu o 67 %, a u nás neznámý řetězec Budgens pak 87 %. A teď už jen šampioni. Na druhém místě se v Británii drží již zmíněný historický a dodnes fungující Waitrose. Jeho efekt se dá vyjádřit 101 % navýšení ceny nemovitosti.

Marks and Spencer vytáhne cenu nemovitosti o 67 % (Zdroj: Shutterstock)
Marks and Spencer vytáhne cenu nemovitosti o 67 % (Zdroj: Shutterstock)

A bezkonkurenční vítěz? Tím je Whole Foods Market, který cenu nemovitosti posune o nesmyslných 321 % vzhůru. Ano, váš byt či dům má třikrát větší hodnotu jen proto, že je od něj kousek do veganského Whole Foods. Je to zkrátka naprosto jiná liga.

Whole Foods Market zhodnotí nemovitost o nesmyslných 321 % (Zdroj: Shutterstock)
Whole Foods Market zhodnotí nemovitost o nesmyslných 321 % (Zdroj: Shutterstock)

Važte si svých prodavačů

Extrapolovat britské výsledky přímočaře na českou realitu není úplně snadné, ale určité záchytné body tu jsou. Blízkost obchodu s potravinami, byť by to měla být jen obyčejná sámoška anebo třeba večerka, navyšuje cenu vaší nemovitosti přibližně o desetinu její hodnoty. Pokud to nemáte daleko do velkého supermarketu, cena vaší nemovitosti je asi o třetinu vyšší, než by mělo bydlení srovnatelné kvality na jiné adrese.

Važte si i malého asijského krámku. I on zhodnocuje cenu vaší nemovitosti (Zdroj: Shutterstock)
Važte si i malého asijského krámku. I on zhodnocuje cenu vaší nemovitosti (Zdroj: Shutterstock)

Pohlížet na to můžete i z opačné strany. Když hledáte dostupné bydlení, nehledejte ho zbytečně tam, kde je to jen kousek do Tesca nebo Marks and Spencer. Tam to zkrátka levné nebude. A když náhodou ve vaší čtvrti vyroste Whole Foods Market, můžete si spokojeně mnout ruce, byť byste tam na nákupy nechodili. Cena vaší nemovitosti právě vystřelila vzhůru.

Super a hypermarkety hýbou světem nemovitostí (Zdroj: Shutterstock)
Super a hypermarkety hýbou světem nemovitostí (Zdroj: Shutterstock)

Že jsou vám večerky a sámošky ve vaší čtvrti, městečku nebo vesnici srdečně ukradené, protože se stravujete v závodní jídelně a nákupy potravin do domácnosti řešíte on-line? Tak, je to pohodlné. Ale když kvůli nezájmu zákazníků zanikne malý krámek na nároží, doplatí na to všichni v okolí. Jejich nemovitost tím hned ztratí desetinu ceny. 

Podporovat „své“ prodavače jen fajn nejen proto, že to k nim máte pár kroků, když přijdete domů utahaní z práce, a k velkému zklamání vašeho kručícího žaludku zjistíte, že lednička zeje prázdnotou.

Zdroj: HomeWardLegal.co.uk, JohnLewisPartnership.co.uk, Propertista.com