Nový nejvyšší most světa stojí opět v Číně. Tento ale bude těžko překonán

Nový nejvyšší most světa stojí opět v Číně. Tento ale bude těžko překonán

Čína se zemí splněných snů a novodobých zázraků architektury stala už před několika lety. A projekty, jako například těmi v Kuej-čou, se dál stará o to, že jí ta libě znějící prvenství ještě nějakou dobu zůstanou. Už proto, že zdejší nový most – rekordní, nejvyšší na celém světě – bude opravdu těžké nějak překonat.

Bonusový kvíz. Jaká je současná česká architektura a jak si stojí v porovnání s Evropou?

Bonusový kvíz. Jaká je současná česká architektura a jak si stojí v porovnání s Evropou?

Kolega napsal: „Mohl bys, prosím, připravit nějaký trefný článek (a k němu kvíz) na téma současné české architektury?“ No jo, ale co je vlastně současná česká architektura? Architektů, dobrých architektů, je u nás spousta, ale jak všichni dobře ví, přece jen jsme „malý“ český plácek s omezenými možnostmi. A odkazovat se pořád na avantgardu 20. století a dokonce ještě starší architekturu, to už přece nemá smysl. Je současná moderna vůbec současnou, z čeho vychází a kam směřuje? Jak se vůbec dnes navrhuje a staví?

Jeden z největších zdvihů za polárním kruhem provedli Češi při stavbě nového mostu

Jeden z největších zdvihů za polárním kruhem provedli Češi při stavbě nového mostu

V nejsevernější části Norska vrcholil v posledních dnech stavební počin, který se zapsal do historie českého stavebnictví. Norská dcera českého Metrostavu totiž osadila ocelovou konstrukci nového mostu přes Ramfojrd, kdy jednotlivé segmenty vážící více jak 900 tun instaloval největší lodní jeřáb v Evropě. Jeho nosnost je až 2 200 tun, což je třikrát více, než dovedou zdvihnout a převézt největší české autojeřáby. Ocelové díly o celkové hmotnosti 5 700 tun přitom byly na místo dopraveny tisíce kilometrů až z Prahy! Částečně po silnici, řece Odře a třech mořích.

Starý nádražní sklad řevnickým kulturním centrem, zázemí poskytly repasované lodní kontejnery

Starý nádražní sklad řevnickým kulturním centrem, zázemí poskytly repasované lodní kontejnery

Starých nádražních skladů je naše země dosud přeplněna. A většinou již neslouží svému původnímu účelu. To samé se stalo nádražnímu skladu z 19. století v Řevnicích. V roce 2010 byl ve zchátralém stavu odprodán městu Řevnice a dostal tak druhou šanci. Ale co s ním? Zvítězil nápad s kulturním vyžitím a nyní tato realizace soutěží o cenu veřejnosti v soutěži Česká cena za architekturu. Hlasovat můžete i vy, výsledky se dozvíte 13. listopadu.

Na Ještěd se bude jezdit novou lanovkou. Vyhrálo studio, které zakládal autor vysílače Karel Hubáček

Na Ještěd se bude jezdit novou lanovkou. Vyhrálo studio, které zakládal autor vysílače Karel Hubáček

Radní Liberce rozhodli v pondělí 22. 9. o vítězi soutěže na vyprojektování nové lanové dráhy, která nás bude dopravovat k horskému vysílači a hotelu na Ještědu. Vyhrálo místní (liberecké) sdružení dvou firem: SIAL architekti a inženýři a projekční kancelář Valbek. Jde o docela pikantní volbu, jelikož právě SIAL zakládal autor budovy na Ještědu Karel Hubáček, který později upadl spolu se svými kolegy v nemilost komunistického režimu. Nesmělo se o dílech těchto architektů mluvit ani psát.

Lávka přes Vltavu tenká jako stužka? Díky speciálnímu betonu UHPC to šlo

Lávka přes Vltavu tenká jako stužka? Díky speciálnímu betonu UHPC to šlo

Tenoučká linka nad širokou řekou? Když přimhouříte oči, pak ano. A když je otevřete, stále zůstane tenká. V Lužci vyrostla nad Vltavou tenoučká lávka díky ultra vysokohodnotnému betonu UHPC, s nímž pracuje ateliér AI PRAHA, který lávku navrhl. A nyní se tato subtilní stavba uchází o titul Česká cena za architekturu pro rok 2025. Rozhodne se již 13. listopadu.

Domy natruc stojící: Legenda čínských Hřebíkových domů je příběh o nepoddajnosti a objevené svobodě

Domy natruc stojící: Legenda čínských Hřebíkových domů je příběh o nepoddajnosti a objevené svobodě

Pojem soukromého vlastnictví nemovitosti tu je relativní novinkou, ale lidé z Číny si na ni zvykají rychle. V autoritářském režimu jim připomíná až nečekaný závan svobody. Developeři, vykupující pozemky před zahájením stavebních prací, z toho ale radost nemají. proč? Protože hřebíkové domy hodně překáží a znepříjemňují výstavbu. Vlastně nejde o žádné domy postavené natruc, ale domy natruc nadále stojící.

Nejpříkřejší ulice světa. Guinessův rekord drží Nový Zéland

Nejpříkřejší ulice světa. Guinessův rekord drží Nový Zéland

Je trochu ve svahu, ale nebojte, chodník i silnice k tomu domu vedou. Zhruba tak by asi přičinlivý realitní makléř uvedl nabídku bydlení z Baldwin Street v novozélandském Dunedin. Je tedy na místě se ptát, kde vězí háček? problém je právě v naznačené svažitosti a příkrého kopce. Tak příkrého, že chůze po silnici připomíná pohyb po schodech.

Ta největší budova světa? Krabice s překvapením uvnitř

Ta největší budova světa? Krabice s překvapením uvnitř

Ne, k bydlení skutečně neslouží. Ale přesto si mezi výjimečnými stavbami své místo zaslouží. V současnosti totiž platí za největší člověkem vystavěnou budovu světa. Tedy alespoň z hlediska objemu zastřešené užitné plochy. K čemu slouží největší krabice světa s překvapením uvnitř?

Domy postavené natruc: Paličatí Číňané se nebojí dálnic ani obchoďáků a vznikají hřebíkové domy

Domy postavené natruc: Paličatí Číňané se nebojí dálnic ani obchoďáků a vznikají hřebíkové domy

V Číně to, jak se zdá, myslí se soukromým vlastnictvím vážně. I přes všemožné západní mediální proklamace, že je to úplně jinak. Kdyby si totiž stát dělal s lidmi opravdu kdykoli se vládnoucím špičkám zachce čehokoli, těžko by se mohlo stát něco, co je u nás naprosto nemyslitelné. A co svou bizarností překračuje hranice naší představivosti. Nebo jde o důkazy, že paličatost mnohých Číňanů je pro nás bezbřehá, nepochopitelná? Představujeme hřebíkové domy.

Čeští stavaři dokončují v Norsku most, který betonovali podle přílivu a odlivu

Čeští stavaři dokončují v Norsku most, který betonovali podle přílivu a odlivu

Nový most bude spojovat ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya u západního pobřeží Norska a je těsně před dokončením. Právě probíhá betonáž posledních spojovacích segmentů mostovky o celkové délce 574 metrů. Dosud na ni stavaři Metrostavu Norge spotřebovali 6 000 kubíků betonu. Most je široký 11,5 metru a klene se kvůli lodní dopravě až do výšky 27 metrů.

GasNet hledá dodavatele pro plynárenské stavby

GasNet hledá dodavatele pro plynárenské stavby

Skupina GasNet, největší distributor plynu v České republice, každoročně investuje miliardy korun do modernizace distribuční sítě s cílem zlepšovat spolehlivost dodávek plynu. Aktuálně rozšiřuje portfolio dodavatelů pro přípravu a realizaci plynárenských staveb.

Nejdražší a současně největší stavba světa? Americké dálnice

Nejdražší a současně největší stavba světa? Americké dálnice

Nejdražším realizovaným stavebním projektem světa nejsou pyramidy starověkých faraonů v Egyptě. A Velká čínská zeď, i když je nesmírně výrazným inženýrským počinem, čistě svými měřítky není největším lidským stavebním výtvorem. Prvenství největšího a nejdražšího stavebního projektu si vysloužilo mnohem „obyčejnější“ dílo. Systém dálnic ve Spojených státech amerických.

Čeští stavbaři dokončili tunel Grenland v Norsku. Ražba trvala 2 roky

Čeští stavbaři dokončili tunel Grenland v Norsku. Ražba trvala 2 roky

Ražba tunelu Grenland byla největší zakázkou českých stavařů na prestižním norském trhu, probíhala v náročných geologických podmínkách a někdy i třeskutých mrazech, respektive extrémním arktickém počasí. Slavnostní prorážka tunelu Grenland na jihu Norska v úseku Langangen - Rugtvedt proběhla těsně před koncem minulého roku a práce byly dokončeny nyní.

Štvanická lávka neboli HolKa. Získala Národní cenu za architekturu a odolá i tisícileté vodě

Štvanická lávka neboli HolKa. Získala Národní cenu za architekturu a odolá i tisícileté vodě

Štvanická lávka neboli HolKa. Byla uznána nejlepší stavbou roku 2024, tedy alespoň podle Obce architektů, která každoročně vyhlašuje Grand Prix Architektů – Národní cenu za architekturu. Jde o největší českou architektonickou soutěž hodnotící pro daný rok nejlepší realizaci. Projekty hodnotí pětičlenná porota složená ze čtyř mezinárodních porotců a jednoho zástupce z České republiky, čímž je zajištěna maximální objektivita. Stavba nové lávky, na kterou se dlouho čekalo, začala v lednu 2022 a skončila v červenci 2023.