K bungalovu dříve patřila garáž, ta se ale proměnila na ateliér. Auto musí čekat vedle. (Foto: Naho Kubota) Zobrazit fotky zobrazit 14 fotek

S umělci je vždycky nějaká potíž. Buď nemají klid na práci, a když ho mají, nedostává se jim inspirace. Prahnou po kontaktu s divokou přírodou, ale nemají rádi, když jim nevlídné počasí kazí práci. Potřebují prostředí nabité energií, spoustu světla, jsou rádi nad věcí. A ne vždy se to zkrátka sejde tak, aby si neměli na co stěžovat. 

Projekt architektonického studia Worrell Yeung je překvapivý přinejmenším tím, jak komplexně tu sérii typických nedostatků a zdůvodnění nespokojeností umělců řeší po architektonické stránce. K domu, zasazeném do lesního prostředí nedaleko východo-hamptonského Springs, přistavují ateliér, v němž kreativní umělec nemá důvod ke stížnostem. Projekt je zajímavý také tím, jak řeší místní stavební legislativu a daná omezení.

Přízemí je dnes prostorem pro přípravu barev, skladištěm a univerzálním tvůrčím chaosem. (Foto: Naho Kubota)
Přízemí je dnes prostorem pro přípravu barev, skladištěm a univerzálním tvůrčím chaosem. (Foto: Naho Kubota)
Interiéru teď jednoznačné vévodí světlá březová překližka. (Foto: Naho Kubota)
Interiéru teď jednoznačné vévodí světlá březová překližka. (Foto: Naho Kubota)
Prostor uvnitř boxu vedle schodiště našla i malá koupelna s toaletou. (Foto: Naho Kubota)
Prostor uvnitř boxu vedle schodiště našla i malá koupelna s toaletou. (Foto: Naho Kubota)
Napojovací krček ateliéru – bývalé garáže – k původnímu rekreačnímu objektu. (Foto: Naho Kubota)
Napojovací krček ateliéru – bývalé garáže – k původnímu rekreačnímu objektu. (Foto: Naho Kubota)

Růst do výšky stromů

Na parcele pozemku – která je součástí klidové zóny přírodní rezervace – se totiž nesměly kácet stromy. Ateliér tu vznikal jako rozšíření rekreačního obydlí. Které navzdory své malé rozloze hnízdo pro umělce překonává svou výškou a rozhledem.

Prostor pro malování obrazů se tu nachází ve výšce korun stromů, jež místu zprostředkovávají podnětnou atmosféru pro kontakt s múzami. Co naplat, že vlastně stojí na základech bývalé garáže (a auto teď musí parkovat vedle). Umění si zkrátka musí najít svou cestu. A tady roste horizontálně vzhůru, přináší světlo do interiéru z 360° okolí.

Rozhled z výšky umožňuje kompletní přehled o dění v okolí, výhled do korun stromů. (Foto: Naho Kubota)
Rozhled z výšky umožňuje kompletní přehled o dění v okolí, výhled do korun stromů. (Foto: Naho Kubota)

To proto, že vyvýšený blok přístavby, s černě mořeným dřevěným obkladem, je přerušen souvislým pásovým oknem. Vypadá to, že se tohle podlaží nad vlastní objektem vznáší.

Přístavek, spojený úzkým proskleným krčkem, nabízí dohromady 74 metrů čtverečních užitné plochy. Není to nějak zásadně mnoho, ale stačí na vytvoření malého provozního zázemí, toalety s koupelnou, místo k posezení. A pochopitelně pro ten do patra usazený ateliér. Interiér je úsporný i z hlediska užitého materiálu, vévodí mu světlá březová překližka.

Okna a provedení rámů jsou zakázkovou prací. Nerozbíjí prostor, a přitom „nesou“ střechu. (Foto: Naho Kubota)
Okna a provedení rámů jsou zakázkovou prací. Nerozbíjí prostor, a přitom „nesou“ střechu. (Foto: Naho Kubota)
Bílý strop a čtveřice nenápadných svítidel ještě umocňují světlost celého prostoru. (Foto: Naho Kubota)
Bílý strop a čtveřice nenápadných svítidel ještě umocňují světlost celého prostoru. (Foto: Naho Kubota)

Světlo přirozené i zprostředkované

Prkna z březové překližky se táhnou přes podlahu studia, po stěnách až do výšky 120 centimetrů, k začátku rámů oken. Překližková úprava povrchů ateliéru je současně efektivní a užitná a zároveň dodává prostoru přirozené teplo. Překližka též pokrývá poloostrov skříňového prostoru, který vyčnívá ze zdi, těsně před podestou schodiště. Tento úložný prostor umožňuje umělci ukládat jeho materiály a ředit barvy.

Studie (Zdroj: Worrell Yeung)
Studie (Zdroj: Worrell Yeung)
Usazení ateliéru na pozemku (Zdroj: Worrell Yeung)
Usazení ateliéru na pozemku (Zdroj: Worrell Yeung)

Stěny a klenutý strop nad pásovým oknem jsou natřeny bílou barvou, aby odrážely světlo kolem prostoru, což z něj činí ideální místo pro malování a vystavování uměleckých děl. Čtveřice nenápadných svítidel pak nabízí rozptýlené osvětlení a doplňují tím přirozené světlo, které zaplavuje celý prostor. Je tu ticho, klid, příroda okolo. Dostatek světla a snad i inspirace. V tomhle vyvýšeném ateliéru si skutečně umělec nemůže stěžovat na nedostatečné podmínky pro vlastní práci.

Materiály: Worrell Yeung

Foto-kredit: Naho Kubota

Půdorys (Zdroj: Worrell Yeung)
Půdorys (Zdroj: Worrell Yeung)
Studie (Zdroj: Worrell Yeung)
Studie (Zdroj: Worrell Yeung)
Usazení ateliéru v lokalitě (Zdroj: Worrell Yeung)
Usazení ateliéru v lokalitě (Zdroj: Worrell Yeung)
Studie (Zdroj: Worrell Yeung)
Studie (Zdroj: Worrell Yeung)