Nemusí to být jen nevzhledná krabice s velkým parkovištěm. Prodejna zahradnického centra může být i tropickým skleníkem s parkem. Alespoň tak to ukazuje projekt italských architektů ze Studio Bressan. Když totiž vezmeme v úvahu jenom namátkový výčet běžných nedostatků velkoprodejen zahradnických center, vlastně jsou to ta nejhorší místa k pěstování a nakupování květin.
Vezmeme to postupně. Rychle se střídající teploty, neoptimální a často jen umělé osvětlení, průvan. Divoké zalévání z hadice anebo naopak žádná zálivka. Naprosté minimum jen z nezbytné péče. A třeba taky přítomnost spousty dalších druhů, u kterých nejspíš nikdo nezkontroloval, jestli se sem spolu s nimi náhodou nějak nezanesly plísně, choroby, škůdci. Když vezmeme jen tenhle namátkový výčet nedostatků v úvahu, jsou velkoprodejny zahradnických center vlastně ta nejhorší místa ke kupování květin.
K tomu, jak podobné velkoprodejny vypadají – a jak fungují – by pravděpodobně měli co říct i ti, kterým záleží na energetické efektivitě. Těm by asi vadilo, že podobné podniky jsou do krajnosti nehospodárné vytápěním i klimatizací, uzavřenou prodyšností rozměrných hal. Jiným by zase mohla vadit stavební podstata velkoprodejen, které expandují do příměstské krajiny, ukusují z přírody a vytváří celé čtvrti sestavené z obřích krabic. A tak by se asi v kritice podobných zařízení dalo pokračovat dlouho.
Italští architekti ze Sudio Bressan se k té kritice nepřipojují. Nejspíš proto, že dobře vědí, že jen stížnosti nikam nevedou. A neradostnou bilanci zahradních velkoprodejen se místo toho pokouší vylepšit svým vlastním projektem. Kterým ukazují, že to jde rozhodně dělat i jinak. A dost možná i mnohem lépe. Jak? To je možné vidět z jejich realizace Green Village, Zelené Vesnice, stojící nedaleko italského městečka Cittadella.
Prodejna? Ano, ale i kus nové přírody
Je to zahradní centrum, jako každé jiné. Ovšem uchopené, stavebně i architektonicky, výrazně odlišně. Projekt se nachází v průmyslové zóně východně od města a je strategicky umístěn blízko hlavním silnicím spojujícím provincie Vicenza, Padova a Treviso. Ne zrovna malý „komerční“ komplex se skládá ze tří částí. Vlastní prodejní budovy, skleníků a k nim přidruženého parku. Celý projekt je přitom uspořádán do dvou objemů.
Jeden je stavebně vyjádřen jako pevná (až monolitická) struktura, která roste z dovnitř orientované geometrie. Na ni je pak navázán zelený dvůr, který se volně otevírá k nebi. Druhý objem je navržen tak, aby odrážel tradiční typologii skleníků. Je tedy kompletně obložen sklem s rytmickou, exponovanou strukturou. Co je z takového uspořádání patrné? Že ve Studio Bressan se přemýšlelo o tom, jak odlišné jsou podmínky pro nakupující, a jaké podmínky si žádají ony rostliny. Že každý z těchto prostor má jiné nároky na osvětlení a provozní teplotu.
Green Village přitom využívá pro zavádění přirozeného světla a čerstvého vzduchu do svého zahradního centra v zelené vesnici dvě strategie. Jednak onu pultovou střechu, a také centrální terasu. Pultová střecha zaručuje rozptýlené a rovnoměrné světlo po celý den, zatímco centrální terasa s celou svou výškou tvoří skutečné jádro stavby. Budova působí jako dovnitř se nořící objem. Terasa je naopak srdcem projektu a bodem, kolem kterého je celý plán generován. Tedy, poeticky řečeno: terasa není úbytkem z objemu stavby, ale naopak prostorem, ze kterého budova vyrůstá.
Komerční stavba, která potěší
Zelená vesnice nevznikala jako „komplex“, ale spíše jako jednotlivé otevřené interiéry. Úseky zahradního centra jsou vyjádřeny místnostmi, které jsou v prostoru jasně zarámovány. Není to krabice, ale důmyslná architektura. Která je ve svých důsledcích mnohem šetrnější. Jak rozpočtově, přes energie, tak i ve způsobu, jakým prospívá rostlinám. Kterým se tu pochopitelně dostává mnohem více péče.
Stavebně přitom jde o jednoduchou, ekonomickou a rychlou stavební architekturu, vytvořenou s použitím prefabrikovaných prvků. Na jejichž konci není „další krabice“, ale citlivě uchopený prostor, který dává smysl.
Zdroj: Studio Bressan
Foto: Emanuelle Bressan